Vad vi lovar

På Espresso House är hållbarhet en integrerad del av varje beslut vi fattar som företag. Vårt löfte är att vi alltid kommer att vidta åtgärder idag för att säkra en bättre morgondag för våra gäster, vårt samhälle, våra medarbetare och vår planet.

Från gröda till kopp

Vår passion för kaffe är ingen hemlighet. För oss handlar kaffe inte bara om den perfekt bryggda koppen. Det handlar lika mycket om de människor som odlar och vårdar det, kaffeodlarna.

År 2023 verifierades 100% av vårt kaffe av Enveritas, en tredjepartsverifiering av våra kaffeodlingar utan kostnad för småbrukarna. Vi värdesätter långsiktiga relationer med våra bönder och ser till att vi vet hur och var vårt kaffe har odlats. Vår inköpare av råkaffe, Jonas Hult, besöker varje år ett antal av de gårdar som vi köper kaffe från. Läs vår senaste Hållbarhetsrapport om du vill veta mer.

Vi säkerställer att vi vet var och hur kaffet har odlats

Vårt kaffe

Vi köper in merparten av vårt Specialty Coffee från Syd- och Centralamerika. Men när vi stöter på fantastiska bönor från antingen Afrika eller Asien ser du dem också på vår meny som en Seasonal Brew!

År 2023 köpte Espresso House Group in kaffe från tio olika länder och vi bryggde över tio miljoner koppar specialgraderat droppkaffe till våra gäster. För oss handlar kaffe inte bara om den perfekt bryggda koppen. Det handlar lika mycket om våra kaffeodlare - människorna som odlar och tar hand om vårt kaffe.

LÄS MER
Vi köper majoriteten av vårt Specialty Coffee från Syd- och Centralamerika.

Vårt klimatavtryck

Vi vet att vår affärsverksamhet och de val vi gör i hela vår värdekedja alltid har en inverkan på planeten. Det vi kan mäta kan vi hantera, och därför har vårt första steg varit att mäta klimatpåverkan från vår värdekedja.

För att ta ansvar och hantera riskerna med klimatförändringarna har Espresso House Group beslutat att sätta upp mål för utsläppsminskningar i linje med klimatvetenskapen. Som ett första steg i denna utveckling har Espresso House 2022 åtagit sig att sätta klimatmål i linje med Science Based Target Initiative (SBTi). Vårt nästa steg blir att utveckla målen, definiera en väg för att nå målet och integrera detta i vår nya hållbarhetsstrategi, som kommer att publiceras 2024.

Läs mer om vårt klimatavtryck och våra åtgärder i vår Hållbarhetsrapport.

We have decided to set emission reduction targets in line with climate science.

Djurens välfärd

Ägg från frigående höns

Vi är glada över att kunna öka utbudet av växtbaserade produkter på vår meny. Vissa av våra produkter innehåller kött- och fjäderfäprodukter. Vi är bekymrade över välfärden för de lantbruksdjur som används i företagets leveranskedja och har åtagit oss att arbeta med våra leverantörer för att säkerställa att vi lever upp till höga standarder för djurskydd. Vi har satt upp ett mål för att säkerställa att 100% av våra hela ägg och äggingredienser produceras av höns som lever i en burfri miljö senast 2025. I slutet av 2022 uppfyllde 100% av våra hela ägg dessa kriterier.

European Chicken Commitment

Som en del av vårt engagemang för att ge våra gäster en fantastisk matupplevelse stöder vi European Chicken Commitment (ECC).

Vi ökar utbudet av växtbaserade produkter på hela vår meny.

Intresserad av att läsa mer?

Under 2023 har vi tagit viktiga steg mot en grönare och mer ansvarsfull framtid för våra medarbetare, gäster och planeten. Detta inkluderar:

  • Att brygga våra medarbetares framtid
  • Tillhandahålla meningsfulla fikastunder för våra gäster och lokalsamhällen
  • Främja etiska inköp genom vårt partnerskap med Enveritas
  • Utöka våra växtbaserade erbjudanden och minska produktionsskrot
  • Minska användningen av engångsplast i både muggar och matbehållare


Klicka nedan för att ta del av hela rapporten.